Historie značky Chevrolet

07.12.2011 21:02

U jejího zrodu stáli podnikatel William Durant a automobilový závodník Louis Chevrolet.

William Durant stál v roce 1908 u vzniku General Motors, kam záhy angažoval i Louise Chevroleta. Po dvou letech však museli z firmy oba odejít. U automobilů však zůstali a 3. listopadu 1911 založili vzdoroprojekt Chevrolet. První model nazvaný Series C nenaznačoval velké ambice nové automobilky. Šlo o velký, silný a stylový automobil – tím pádem však velmi drahý. Zatímco pro Louise Chevroleta to byl takřka splněný sen, Duranta tolik nefascinoval, a proto úspěšný obchodník prosadil vývoj nového vozu, který ze Series C sice vycházel, ale byl ve všech ohledeh střídmější, a tedy i mnohem levnější. Series H slavil obchodní úspěch, ale vedl k roztržce mezi zakladateli Chevrolet. Byla tak hluboká, že Louis Chevrolet, který automobilce věnoval své jméno, z firmy odešel, a založil novou firmu zaměřenou na sportovní produkci. Bez Duranta však selhal a ožebračen se vrátil zpět. Tehdy však už Chevrolet u Chevroletu pracovaljako pouhý mechanik

.

Zpět ke kořenům se nakonec vrátil i Durant. V roce 1917 přivedl značku Chevrolet do koncernu General Motors a opět se postavil do jejího vedení. Nevydržel v něm však dlouho a záhy se poroučel z koncernu i z dějin samotného Chevroletu. Automobilka však byla pro koncern obzvlášť důležitá, ze všech dcer byla nejproduktivnější, přibližně polovina automobilů General Motors, které se kdy prodaly, nesly právě značku Chevrolet.

Jeden z bestsellerů se zrodil v roce 1935. Osmimístný Suburban dnes firma prohlašuje za první SUV v historii. Možná je to přehnané, jisté však je, že po vystřídání mnoha generací se Suburban proměnil v běžné pětidveřové SUV s mohutnými koly, nárazníky a velkým kufrem. Prodává se dodnes, jde vůbec o nejtradičnější název automobilu. Druhý symbol Chevroletu vznikl v roce 1953. Sportovní Corvette se rovněž vyrábí dodnes a každá jeho generace patří vždy mezi klasické reprezentanty dobového designu.

Stylizovaný kříž, který nese Chevrolet ve znaku, je předmětem mnoha dohadů. Nikdo totiž přesně neví, co značí. Záhy po vzniku značky se objevily dohady, že jde o stylizovaný helvétský kříž, který má upomínat na švýcarský původ Louise Chevroleta. Zakladatel firmy William Durant jednou přišel s prostším vysvětlením – mělo jít o vzorek z tapety, který spatřil v hotelu. Firma samotná později přišla s oficiálním vysvělením, že se jedná o motýlek (tj. kus oděvu, nikoli zvíře).

Zdroj: ČTK,google.cz